Indicatoren Wmo

Inwoners van Ouder-Amstel maken inmiddels gemiddeld gebruik van maatwerkvoorzieningen. Mede door de lage eigen bijdrage en de toenemende vergrijzing is het beroep op maatwerkvoorzieningen in vergelijking met voorgaande jaren enorm gestegen en vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde. In 2022 is een continu cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd over de ervaringen in 2021.

Maatwerkarrangementen

Indicator

Periode

Ouder-Amstel

Nederland

Bron

Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners

2022

720

640

waarstaatjegemeente.nl

Mantelzorg

Doel

Indicator

Bron

Periode

Ouder-Amstel

Bereik mantelzorgers vergroten

Aantal ingeschreven mantelzorgers

Jaarverslag(en) mantelzorg-organisatie(s)

2022

206

Mantelzorgers ondersteunen

Percentage inwoners dat aangeeft dat er tijdens de aanvraagprocedure rekening is gehouden met de situatie van de mantelzorger.

Cliëntervarings-onderzoek Wmo

2020

46%

Mantelzorg verlenen

Percentage van volwassenen (19+) dat aangeeft mantelzorg te verlenen

WSJG/Gezond-heidsmonitor GGD 2016

2016

14,4%

Deze prestatie-indicatoren laten in vergelijking met voorgaande jaren een stabiel beeld zien. Het aantal ingeschreven mantelzorgers is licht toegenomen.

Integrale aanpak van een hulpvraag en laagdrempelige toegang

Indicator

Periode

Ouder-Amstel

Percentage cliënten dat aangeeft dat zij wisten waar ze moesten zijn met de hulpvraag

2021

81%

Percentage cliënten dat aangeeft zij gebruik maken van algemene voorzieningen

2021

26%

Percentage cliënten die zich gemeld hebben met een hulpvraag dat wist dat ze gebruik kunnen maken van onafhankelijke cliëntondersteuning

2021

27%

Het percentage cliënten dat aangeeft dat ze weten waar ze moesten zijn met de hulpvraag is licht gedaald ten opzichte van voorgaande jaren. Ook is het percentage cliënten dat aangeeft gebruik te maken van algemene voorzieningen gedaald. Het aantal cliënten wat aangeeft bekend te zijn met de onafhankelijke cliëntondersteuning is licht gestegen ten opzichte van voorgaande jaren.

Sturen op kwaliteit

Indicator

Periode

Ouder-Amstel

Percentage cliënten dat aangeeft dat de kwaliteit van de ondersteuning die ze krijgen, goed is

2021

79%

Percentage cliënten dat aangeeft dat de ondersteuning past bij de hulpvraag

2021

83%

Percentage cliënten dat aangeeft zij zich met de ondersteuning beter kunnen redden

2021

81%

Percentage cliënten dat aangeeft dat zij samen met een medewerker van het Zorgadviespunt naar een oplossing hebben gezocht

2021

66%

Over het geheel genomen laten deze indicatoren een stabiel positief beeld zien. Wel is het percentage cliënten dat aangeeft dat samen met een medewerker naar een oplossing is gezocht, gedaald.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf