1.4.2.4 Ruimte

Binnen het ruimtelijk domein spelen zowel diverse beleidsthema's als verschillende ruimtelijke projecten.

In 2022 zijn er wederom laadpalen geplaatst. De grote woningbouwopgave in onze gemeente geeft mede een opgave op het gebied van infra; de Mobiliteitsvisie is in januari 2022 vastgesteld, het mobiliteitsplan volgt in 2023.

Op het gebied van klimaatadaptatie is in samenwerking met Eigen Haard en Woonzorg een project groene balkons opgezet. Ook is er veel gedaan om inwoners te helpen bij het verbeteren en verduurzamen van hun woning; er zijn verschillende groepsinkopen georganiseerd, energiecoaches en fixers ingezet en duurzaamheidsleningen afgegeven. In 2022 is de Nota Omgevingskwaliteit (voorheen Welstandnota) door de raad vastgesteld.

In het kader van de Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) heeft een subsidie pilot plaatsgevonden met energiefixers. Het manifest verantwoord inkopen is ondertekend.

Per 1 januari 2022 is diftar ingevoerd waarbij we afval gescheiden inzamelen en stimuleren de omvang van afval te reduceren.

We leveren een bijdrage aan het samenwerkingsverband Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) van 56 gemeenten en 4 provincies in de Schipholregio welke zich hard maakt voor minder uitstoot door Schiphol (zowel van geluid, CO2 als fijnstof).

In 2022 zijn diverse speelplekken gerenoveerd vanuit het vervangingsprogramma voor de speelplekken.

De Nieuwe Kern, Werkstad OverAmstel en Entrada

In 2022 is een reorganisatie doorgevoerd zodat per 1 oktober 2022 de nieuwe afdeling Gebiedsontwikkeling is ontstaan. Waar voorheen (en dus ook in de begroting voor het jaar 2022) nog werd gesproken over de "grote projecten" wordt vanaf 1 oktober consequent gesproken over de gebiedsontwikkeling.

Het beleid dat de grondslag is voor de gebiedsontwikkkeling is in 2022 verder vormgegeven. Voor De Nieuwe Kern is op basis van de eind 2021 ondertekende ontwikkelstrategie doorontwikkeld met de grondeigenaren. Het stedenbouwkundig raamwerk en bijbehorend onderzoek is hierbij de omvangrijkste opgave geweest die nog doorloopt in de eerste helft van 2023. Om grote negatieve consequenties voor de Smart Mobility Hub en daarmee voor De Nieuwe Kern en de financiën van de gemeente af te wenden is in december 2022 ingestemd met het opnemen van de tijdelijke Internationale Touringcar Terminal in de Smart Mobility Hub (SMH). Het bestemmingsplan voor het trainingcomplex van Ajax is vastgesteld en de eerste omgevingsvergunnng (voor gebouw A) is eind 2022 verleend. Het bouwrijp maken voor de SMH is gestart. Het tijdelijke sportcomplex is nagenoeg gereed.

Voor de Werkstad OverAmstel is het eerste bestemmingsplan dat woningbouw mogelijk maakt vastgesteld vor het project The Dialogue. Ook het bestemmingsplan voor de woonboten is vastgesteld. De contractvorming is voortgezet zowel op overkoepelend niveau met gemeente Amsterdam als voor diverse deelprojecten. Aan de samenwerking met Amsterdam voor het deelgebied Weespertrekvaart is in 2022 inhoud gegeven door een stuurgroep op te richten. Er is gewerkt aan het concept voor een nieuw maaiveldontwerp dat samen met de al bekende ontwikkelingen de basis zal zijn voor een door Amsterdam vast te stellen grondexploitatie. The Joan is opgeleverd en de bouw van het kantoor van DPG media is voortgezet.

Voor Entrada is de verkenning doorgezet over het faseren van dit project binnen de kaders zoals die eerder door de raad zijn vastgesteld. Dit leidde eind 2022 tot een concept stedenbouwkundige visie waarover participatie is georganiseerd met de klankbordgroep en andere belangstellenden. Ook is eind 2022 het overleg hervat met de eigenaar van circa 25% van Entrada waarmee nog geen overeenkomst is gesloten.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf