Wat heeft het gekost?
Financieel overzicht Projecten
Projecten | R2021 | B2022 primitief | B2022 na wijziging | R2022 | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 2.590 | 3.294 | 3.237 | 2.922 | 314 |
Baten | 1.620 | 2.768 | 2.963 | 2.645 | -318 |
Saldo baten en lasten | -970 | -527 | -274 | -277 | -4 |
Toevoegingen aan reserves | 92 | 29 | 213 | 555 | -342 |
Onttrekkingen aan reserves | 156 | 231 | 205 | 243 | 38 |
Saldo reserves | 64 | 202 | -8 | -313 | -304 |
Saldo | -907 | -325 | -282 | -590 | -308 |
Toelichting Financieel overzicht
Lasten
De per saldo € 314.000 lagere lasten worden veroorzaakt door diverse over- en onderschrijdingen. De posten boven de € 75.000 worden hieronder toegelicht. Het verschil dat overblijft is telkens het gevolg van diverse kleinere posten.
Het ontwikkelproces voor DNK is vertraagd ten opzichte van de aannamen in de begroting. Er zijn daardoor minder interne en externe uren gemaakt met als gevolg een voordeel van € 311.000.
In de Werkstad zijn er eveneens lagere lasten in verband met vertraging van de ontwikkeling aan de kant van de ontwikkelaars. Er zijn op de diverse (deel)projecten binnen de Werkstad minder interne en externe uren gemaakt dan begroot met betrekking tot de plankosten, in totaal € 178.000.
In 2022 is sprake van hogere lasten door voorbereidingswerkzaamheden Lift Station Duivendrecht € 148.000 nadelig. Deze lasten waren niet begroot in 2022 omdat het saldo van de voorbereiding nagenoeg nihil is. Dit komt doordat is afgesproken dat ProRail en Vervoerregio Amsterdam (VRA) deze kosten dekken. Dit blijkt uit een subsidiebeschikking van de VRA. Vergoeding van de kosten is deels in 2022 al gebeurd (zie hieronder bij baten) en zal deels in 2023 nog gebeuren. Abusievelijk is dit project in begroting 2022 onder benaming DNK opgenomen. In 2023 valt dit onder de overige ruimtelijke projecten.
De overige ruimtelijke projecten geven per saldo een resultaat van € 77.000 nadeel. Hogere lasten door toerekening van hogere salarislasten dan begroot geeft € 111.000 nadeel.
Hogere dotatie € 342.000 aan de reserve ruimtelijke projecten gebiedsontwikkeling. Deze dotatie is mogelijk door een incidenteel voordeel vanwege een bijdrage aan de batenzijde voor de uren met betrekking tot de flexibele schil van € 162.000. Daarnaast is er in 2022 ook een incidenteel voordeel van € 204.000 ontvangen aan vergoeding met betrekking tot een boeteclausule.
Baten
De per saldo € 318.000 lagere baten worden veroorzaakt door diverse over- en onderschrijdingen. Het verschil dat overblijft is telkens het gevolg van diverse kleinere posten.
De lagere baten worden veroorzaakt door een vertraagd ontwikkelproces, er zijn daardoor minder interne en externe uren gemaakt met als gevolg een nadelig saldo van € 314.000.
De hogere baten DNK worden veroorzaakt door een incidenteel voordeel over 2021 en 2022 middels een bijdrage in de lasten van de flexibele schil van € 119.000.
Daarnaast is er in 2022 ook een incidenteel voordeel van € 204.000 ontvangen aan vergoeding met betrekking tot een boeteclausule.
Lagere baten Werkstad OverAmstel van € 100.000; een lagere toekenning van de bijdrage 2021 € 60.000 en € 40.000 lagere bijdrage 2022 voor uren flexibele schil.
Lagere baten in verband met vertraging van de ontwikkeling aan de kant van de ontwikkelaars. Er zijn op de diverse (deel)projecten binnen de Werkstad minder interne en externe uren gemaakt dan begroot met betrekking tot de plankosten € 155.000.
Hogere baten voor "Van der Looskwartier" van € 105.000 waarbij we de plankosten 2022 en voorgaande jaren in rekening hebben gebracht. Hier was nog geen rekening mee gehouden in de begroting.
Lagere baten van € 300.000 inzake uitstel van de verkoop (deel)perceel Holendrechterweg. We verwachten de verkoop te kunnen realiseren in 2023.
Hogere baten van € 132.250 ontvangen voor de voorbereiding van de lift station Duivendrecht. Abusievelijk is dit project in begroting 2022 onder benaming DNK opgenomen. In 2023 valt dit onder de overige ruimtelijke projecten.