Post en Archief

Start Archiefachterstanden Interbestuurlijk Toezicht (IBT)

In 2020 kwam de provincie met een minder positief rapport over het archiefbeheer in relatie tot zaakgerichtwerken in de vier organisaties, een rapport met de focus op het digitale archief/informatiebeheer. In het kader van Interbestuurlijk toezicht is in 2020 een rapport en plan van aanpak gemaakt. Dit plan biedt kansen om deze kwetsbare situatie op te kunnen vangen en het niveau van archiveren tot een hoger plan te brengen. Zaakgericht werken wordt meer ingebed in de werkprocessen, medewerkers worden hierin ondersteund en achterstanden worden aangepakt. We hebben in 2022 aangegeven toch een actieve rol in het programma Zaakgericht werken te willen en in 2023 zal dit worden vormgegeven. In 2022 heeft de uitvoering van het wegwerken van de archiefachterstanden plaatsgevonden; fysieke en digitale achterstanden zijn opgeruimd, de kelder is leeggeruimd en deze archieven zijn volgens wetgeving verwerkt. Met de archiefruimte op zolder is een start gemaakt, deze zal in 2023 ook leeg zijn en beschikbaar zijn voor andere doeleinden. De steekproeven die in 2022 zijn uitgevoerd geven een nog onvoldoende niveau aan, alle afdelingen en medewerkers zijn hierbij betrokken. Het plan van aanpak van team ID loopt op schema, voor de gemeente blijft het, mede door de komst van de WOO, een belangrijk aandachtspunt.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf